بررسی انواع چیلر

چیلر چیست؟

چیلر دستگاهی است که به عنوان اولین دستگاه در حلقه تهویه مطبوع بکار می رود. کار چیلر تولید سیال خنک می باشد که این سیال عمدتا آب است و آب خنک خروجی از چیلر برای هواسازهای خانگی و صنعتی و فن کویل ها مصرف می شود. هم چنین چیلر آب خنک موردنیاز در مصارف صنعتی مانند خنک کردن ماشین آلات و مواد تامین می کند.

انواع چیلر

در دسته بندی کلی و اولیه چیلرها به دو دسته تقسیم می شوند:

چیلر جذبی : که تامین انرژی در این چیلرها بوسیله حرارت است.

چیلر تراکمی : که تامین انرژی در این چیلرها بوسیله نیروی برق یا الکتریسیته است.

در این مطلب قصد داریم به بررسی کلی انواع چیلرهای تراکمی بپردازیم:

اجزا چیلر های تراکمی

اساس کار چیلر های تراکمی سیکل تبرید می باشد. اجزا چیلرهای تراکمی همان اجزا و دستگاه های موردنیاز در سیکل تبرید هستند. در سیکل تبرید چهار جزء یا دستگاه اصلی نیاز داریم: کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط (اکسپنشن ولو) و اواپراتور

cooling-cycleهمانطور که در شکل مشاهده می کنید مرحله اول کمپرسور است. کمپرسور فشار مبرد را بالا می برد و مبرد فوق داغ از کمپرسور خارج می شود. در مرحله بعد مبرد در کندانسور در تماس با سیال خنک کننده دچار افت دما می شود و عمل تقطیر انجام می گردد و مبرد به مایع تبدیل می شود. سپس مایع خروجی از کندانسور یا مایع سابکول وارد شیر انبساط شده که به شدت فشار مایع را کم می کند در نتیجه دمای مایع هم کاهش می یابد. در این مرحله مقداری از مبرد بعلت کاهش فشار تبخیر شده و مخلوط دوفازی مبرد وارد اواپراتور یا همان تبخیر کننده می شود. در اواپراتور سیال خنک شونده که آب می باشد گرمای خود را به مبرد می دهد و باعث تبخیر مبرد در فشار ثابت می گردد. سیال خنک شونده و مبرد داخل اواپراتور با تکنولوژی پوسته و لوله انتقال حرارت موثر را انجام می دهند. آب خروجی از اواپراتور که کاملا سرد شده است همان خروجی مطلوب چیلر می باشد. به عبارتی اصل کار چیلر یعنی تبرید، داخل اواپراتور (بوسیله تبخیر) اتفاق می افتد. آب خنک خروجی از چیلر برای استفاده های گوناگون مانند هواسازها یا دیگر مصارف صنعتی به دستگاههای مربوطه پمپاژ می شود.

تفاوت چیلر هوا خنک و آب خنک

قسمت دوم چیلر، کندانسور می باشد. اینکه یک چیلر هواخنک یا آب خنک است، بسته به نوع کندانسور آن چیلر دارد. اگر چیلری کندانسور آبی دارد آن چیلر آب خنک و اگر کندانسور هوایی دارد آن چیلر هواخنک است.

کندانسور آبی

کندانسور آبی دستگاهی است که سیال خنک کننده آن آب است. سیال خروجی با دما بالا باید وارد برج خنک کن شود و مجددا به کندانسور باز گردد.

کندانسور هوایی

کندانسوری که سیال خنک کننده آن هوا می باشد. در این نوع کندانسور برای افزایش انتقال حرارت بین هوا و مبرد فوق داغ از فین یا پره استفاده می شود. جنس فین بر حسب میزان رطوبت می تواند آلومینیوم یا مس است.

انواع چیلر تراکمی بر اساس نوع کمپرسور:

همانطور که گفتیم قسمت اول چیلر همان کمپرسور است که انواع مختلف دارد:

  • کمپرسور سانترفیوژ
  • کمپرسور اسکرال
  • کمپرسور اسکرو
  • کمپرسور سیلندر پیستونی یا رفت و برگشتی
تهویه بام ارائه دهنده برترین تجهیزات تهویه مطبوع