معرفی انواع هواساز

هواساز یک دستگاه تهویه مطبوع کامل است که از آن برای گرمایش و سرمایش، رطوبت‌زنی و رطوبت‌گیری، ضدعفونی کردن، تأمین هوای تازه و فیلتراسیون هوا استفاده می‌شود.

میزان هوادهی که با توجه به حجم هوای محیط و کاربری آن تعیین می‌گردد برای مثال میزان هوادهی هواساز در یک حجم ثابت از یک پروژه اداری و ورزشی متفاوت است. فشار فن هواساز که با توجه به طول کانال‌کشی و نوع فیلترهای به‌کاررفته در هواساز متفاوت است و شامل دو پارامتر افت فشار خارجی (مربوط به کانال‌ و دریچه‌ خروجی هوا (و افت فشار داخلی( مربوط به کویل، فن و فیلترهای هواساز). فشار فن باید به حدی باشد که بتواند به موارد ذکرشده غلبه کند.

ظرفیت حرارتی و برودتی هواساز تعیین‌کننده سطح تماس کویل حرارتی و برودتی است. کیفیت هوای خروجی از دستگاه که در پروژه‌های بیمارستانی، درمانی و آزمایشگاهی بسیار حائز اهمیت است؛ و نوع فیلتراسیون را تعیین می‌کند و تاثیر بسیاری روی قدرت فن دارد.

هواسازهایژنیک

هواسازهایژنیک که برای تأمین هوای تازه و گرمایش و سرمایش و فیلتراسیون اتاق‌های تمیز، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود و دارای فیلتراسیون قوی چندلایه از جمله فیلترهای G4 و HEPA و Bag است؛ و بدنه دستگاه برای جلوگیری از تجمع آلودگی و اکسیداسیون از استیل (فولاد ضد زنگ) تهیه می شود.

هواسازهایژنیک برخلاف انواع دیگر هواساز، سازوکار برگشت هوا به دستگاه هواساز را ندارد و اصطلاحاً Full Fresh Ai است و به طبع ظرفیت حرارتی و برودتی کویل آن باید از هواسازهای دارای هوای برگشتی بزرگ‌تر باشد. مورد دیگری که در هواسازهای هایژنیک لحاظ می‌شود سیستم ضدعفونی‌کننده هوا می باشد، این سیستم می‌تواند از نوع لامپ uv باشد که بعد از فیلتراسیون نصب می‌شود.

هواساز آپارتمانی

هواساز آپارتمانی در صورتی که به‌درستی تولید شود و تمهیدات لازم برای نصب و سرمایش و گرمایش در آن لحاظ شود مناسب است. اما در بسیاری از پروژه‌ها هواسازهای آپارتمانی با ایرواشر تلفیق می‌شوند که علاوه بر پاسخگویی نامناسب محل تجمع آلودگی و باکتری در آپارتمان نیز می‌شود. دلیل نصب ایرواشر در هواساز آپارتمانی دستیابی به سرمایش با استفاده از سیستم ارزان تبخیری (مانند کولر آبی) است.

هواساز خانگی

هواساز خانگی به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که سرمایش و گرمایش را تأمین می‌کنند. استفاده از واژه هواساز برای دستگاه تصفیه هوا مناسب نیست چراکه دستگاه‌های تصفیه هوا صرفاً هوا را تصفیه می‌کند و هیچ عملیات سرمایش و گرمایشی بر روی هوا ندارند.تأمین بار سرمایش و گرمایش توسط هواساز خانگی نیاز به محاسبات دقیق و هزینه بالا دارد.

هواساز صنعتی

دستگاه هواساز صنعتی به هواسازهای بزرگ‌تر گفته می‌شود که قابلیت تأمین سرمایش و گرمایش و هوای تازه سالن‌های بزرگ ورزشی و کارخانه‌ها و آمفی‌تئاترها و... را دارند ابعاد این هواسازها بزرگ است برای مثال یک هواساز 50,000 cfm دارای ابعاد حدودی 5×3×2 متر مکعب است.

هواساز کوچک

یک دستگاه هواساز باید از حداقل امکانات برخوردار باشد که شامل کویل، فیلتر و فن است. می‌توان ابعاد این مواد را برای هر کاربری به‌صورت مشخص تعیین کرد. هواساز کوچک در محاسبات صنعتی معنایی ندارد و باید سطح تماس کویل و قدرت لازم فن و سطح فیلتراسیون مناسب برای تأمین تهویه محیط محاسبه شود.

تهویه بام ارائه دهنده برترین تجهیزات تهویه مطبوع